Kıl Dönmesi Tedavisi

Halk arasında kıl dönmesi Ankara olarak da bilinen pilonidal sinüs; kılların kuyruk sokumundaki olukta (intergluteal sulkus) birikmesi sonucu oluşur. Bu bölgede biriken kıllar, cilt altına ilerleyip bu bölgede bir kıl keseciği oluştururlar. Kıl dönmesi, genellikle erkeklerde görülür. Meslek seçimi, fiziksel yatkınlık ve kişisel hijyene önem vermeme gibi farklı nedenlerle ortaya çıkabilirler. Tedavisinde ise en etkili yöntem cerrahidir. Ancak erken dönem vakalarda ameliyatsız, invazif tedaviler de tercih edilebilmektedir. Ankara kıl dönmesi tedavisi yani pilonidal sinüs için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.

Kıl Dönmesi Nedir?

Tıp dilinde “pilonidal sinüs” olarak adlandırılan kıl dönmesi; kılların çoğunlukla kuyruk sokumu bölgesinde birikerek yara, apse ve fistül oluşturması durumudur. Tıp dilinde aynı zamanda “dermoid kist” ve “sinüs pilonidalis” olarak da adlandırılmaktadır.

İlk olarak 1833 yılında tanımlanan kıl dönmesi, özellikle erkeklerin karşılaştığı, yaygın sorunlardan biridir.

Kıl Dönmesi Neden Olur?

Özellikle kıl yoğunluğu fazla olan kişilerde saçlardan, sırt ve bel bölgesinden dökülen kıllar sık sık kuyruk sokumunda birikir. Terli ve sıkışık bir bölge olduğu için buraya dökülen kıllar matkap gibi dönerek cilt altına doğru ilerler. Bu süreçte ciltte açılan mikro delikler nedeniyle bölge iltihaplanmaya meyilli hâle gelir. Bakteriler bu deliklerden cilt altına ilerleyerek apseye neden olurlar. Bu bölgede oluşan iltihap sonucu ciltte ödem, şişlik ve cerahatli akıntılar oluşmaya başlar.

Kıl dönmesinin oluşmasındaki önemli nedenlerden biri de yapısal faktörlerdir. Kıl dönmesi özellikle erkeklerde; hormonların, kıl ve yağ bezlerinin etkisiyle ortaya çıkar. 16 – 30 yaş arası her erkekte görülebilir. 40 yaş ve üzerinde ise daha az rastlanan bir durumdur.

Kıl yoğunluğu arttıkça kıl dönmesinin ortaya çıkma olasılığı da artar. Bu nedenle ülkemizde, Batı toplumlarına göre ortalama %10 daha fazla görülmektedir. Beyaz ten rengine ve koyu renk, kalın tüy yapısına sahip kişilerde daha sık görülür. Siyah ve sarı ten renginde ise oldukça nadir karşılaşılan bir problemdir.

Kıl Dönmesi Kimlerde Görülür?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi kıl dönmesi çoğunlukla erkeklerde görülen bir sorundur. Kişinin genç yaşlarda ve kilolu olması ise riski artırır. Bunların dışında kıl dönmesi için risk faktörlerini sıralayacak olursak:

• Uzun süre oturmak kıl dönmesi riskini artırır. Bu nedenle şoförlerde ve ofis çalışanlarında daha sık görülür.
  • Kilolu kişilerde kıl dönmesi görülme ihtimali daha fazladır.
  • Sık sık terlemek de kıl dönmesi riskini artırır. Bu nedenle fazla terleyen kişilerde kıl dönmesi daha sık görülür.
  • Kişisel temizliğe dikkat etmemek de kıl dönmesi riskini artırır.

Kıl Dönmesi (Pilonidal Sinüs) Belirtileri Nelerdir?

Kıl dönmesinin başlıca belirtisi; kuyruk sokumu veya makatın arka yukarı bölgesinde oluşan küçük şişliklerdir. Bu şişlikler ağrı ve rahatsızlık hissine neden olur. İltihap yoğunluğu arttıkça şişlikler de büyümeye başlar. Bu nedenle kıl dönmesi sorunu yaşayan kişiler, fark ettikleri şişliğin gün geçtikçe büyüdüğünü gözlemleyebilirler. İlerleyen seviyelerde hissedilen ağrı da ciddi şekilde artar. Kişinin günlük yaşamını büyük oranda etkileyebilir. Deride yara benzeri boşluklar oluşur ve içerisinde kıllar görünür.

Bununla birlikte kaşıntı ve akıntı da kıl dönmesinin karakteristik belirtilerindendir. Kuyruk sokumu bölgesinin aralıklı olarak kaşınması ve iç çamaşırının iltihaplı akıntılarla kirlenmesi kıl dönmesi şüphesini akla getirir.

Kıl Dönmesi Tanısı Nasıl Konur?

Kişi, kendisi kıl dönmesinin varlığından şüphelense bile tanı noktasında uzman bir doktorun değerlendirmesi şarttır. Çünkü kıl dönmesi belirtileri makat fistülü, çıban ve diğer iltihabi oluşumlar ile karıştırılabilir. Bölgenin doktor tarafından detaylı olarak incelenmesi sonucunda kesin tanı konur. Kıl dönmesi tanısı için genellikle fiziki muayene yeterli olmaktadır. Özellikle hastanın geçmişinde kıl dönmesi veya apse öyküsü varsa tanı koymak kolaylaşır.

Kıl Dönmesi Nasıl Tedavi Edilir?

Kıl dönmesi sonucu oluşan kıl yuvası kendiliğinden yok olmaz. Bu nedenle kıl dönmesi mutlaka uzman bir doktor kontrolünde tedavi edilmelidir. Kıl dönmesi tedavi edilmediğinde apse ve akıntı yoğunlaşarak, sürekli devam eder.

Kıl dönmesinin tedavi edilmesi için mutlaka kıl yuvasının temizlenmesi gerekir. Bu genellikle cerrahi yöntemlerle yapılır. Ancak erken dönem vakalarda lazer gibi tekniklerle de kıl kesesinin pratik şekilde çıkarılması sağlanabilmektedir.

Kıl dönmesi tedavisi hakkında tüm sorularınız için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.