Hemoroid (Basur)

Halk arasında basur olarak bilinen hemoroid; bağırsağın son kısmı olan rektum bölgesinde ya da anüs bölgesinde görülen şişmiş damar yapılarıdır. Her yetişkin, hayatının bazı dönemlerinde basur sorunu ile karşılaşabilir. Yaşam şekline ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak basur sorunu zaman zaman tekrarlayabilir. Tedavisi ise genel olarak basurun çeşidine ve derecesine göre değişir. Bu nedenle basur sorunu daha fazla ilerlemeden, zamanında, uzman bir doktora başvurmak faydalı olacaktır. Yazımızın devamında “Hemoroid nedir, nasıl tedavi edilir?” ve “Basura ne iyi gelir?” gibi sorulara yanıt bulabilirsiniz. Ankara basur tedavisi hakkında daha detaylı bilgi almak için ise Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.

Hemoroid (Basur) Nedir?

Hemoroid yani basur, rektum ve anüs bölgesindeki damarların şişmesi sonucunda ortaya çıkan rahatsızlıktır. Dışkılama sorunlarına ve makat bölgesinde acıya neden olan basur, zaman zaman da kanama ile kendini gösterir. Ağrılı bir rahatsızlık olduğu için kişinin günlük yaşamını olumsuz etkiler. İşe gitmek ve rutin sorumlulukları yerine getirmek zorlaşabilir. Bu durum, özellikle ofis ortamında, oturarak çalışan kişiler için daha büyük sorundur. Bu nedenle erken teşhis ve tedavi önemlidir. Hemoroid tedavi edilmediğinde derecesi ilerleyebilir ve cerrahi işlem gerektirebilir. Bu nedenle zamanında önlem almak önemlidir.

Basur Türleri Nelerdir?

Hemoroid, oluştuğu bölgeye göre “iç basur” ve “dış basur” olmak üzere iki başlık altında incelenebilir.

İç basur; bağırsağın son kısmında, “rektum” olarak adlandırdığımız bölgede görülen hemoroid çeşididir. Bu bölgede oluşan basur ilerleyip, dışarı sarktığında yoğun ağrı ve acı hissine neden olur.

Dış basur ise dışarıdan kolayca fark edilebilir. Anüs bölgesindeki damarların zorlanması sonucu meydana gelen hemoroid türüdür.

Hemoroid (Basur) Belirtileri Nelerdir?

Hemoroid, başlangıç evresinde pek belirti vermeyebilir. Ya da makat bölgesinde hafif ağrı ve kanama ile kendini belli edebilir. İlerlediğinde ise şiddetli ağrı ve kanamaya neden olabilir. Aynı zamanda basurun türüne göre de farklı belirtiler ortaya çıkabilir.

İç basur belirtileri;

• Dışkıda ya da tuvalet kağıdında görülen kan
  • Makattan sarkan basur görünümü ile kendini belli eder.

İç hemoroid dışarıya sarkmadığı sürece hissedilen ağrı ve acı yoğun değildir. Ancak derecesi ilerledikçe şikâyetler de artmaya başlar.

Dış basur belirtileri ise;

• Anüs etrafında kaşıntı, rahatsızlık hissi ve ağrı
  • Anüs etrafında ağrılı yumru veya şişlik hissi
  • Otururken hissedilen yoğun acı
  • Dışkıda kan görülmesidir.

Hemoroid probleminde belirtiler oturma, dışkılama ve makat bölgesinin temizlenmesi sırasında artar.

Hemoroid (Basur) Tanısı Nasıl Konur?

Hemoroid semptomları, bağırsak ve sindirim sisteminde görülen Crohn hastalığı vb. rahatsızlıkların belirtilerine benzer seyredebilir. Bu nedenle semptomlar bazen şaşırtıcı olabilmektedir. Bu nedenle basur tanısı mutlaka uzman bir hekim tarafından konulmalıdır.

Dış basur tanısında genellikle gözlem yeterli olur. Ancak iç basur tanısı için detaylı tetkik ve parmakla muayene gerekebilir. Parmak ile muayene, hastalarımız tarafından genellikle rahatsız edici bulunur. Bu nedenle kişiler doktora gitmeye çekinip, evde basur tedavisi yöntemlerine başvurabilirler. Ancak basur rahatsızlığı olanların büyük çoğunluğunda erken tanı ve tedavi olmadığı için sorun ilerler. Bu durumu göz önünde bulundurarak, basur tedavisinde doktor değerlendirmesinin oldukça önemli olduğunu söyleyebiliriz.

Eğer basur tedavisi farklı bağırsak problemlerine yönelik şüphe oluşturuyorsa kolonoskopi gibi gelişmiş görüntüleme yöntemleri de hemoroidin tanı sürecinde kullanılabilir.

Basur Neden Olur?

Basur, oluştuğu bölgedeki kan akışının damarları genişletmesi nedeniyle ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Bu da genellikle kabızlık vb. anüs kaslarını zorlayan durumlar sonucunda ortaya çıkar. Hareketsizlik ve yanlış beslenme alışkanlıkları da kabızlığın en büyük nedenleri arasındadır.

Aynı zamanda gebelik dönemindeki kişilerde de uterusun büyümesi sonucunda hemoroid ortaya çıkabilmektedir.

Basura Ne İyi Gelir?

Basur tedavisinde en önemli konu beslenmedir. Yanlış beslenme alışkanlıkları, bağırsak hareketlerini düzensiz hâle getirir. Böylece kabızlık ve hemoroid sorununa yol açar. Dışkıyı yumuşatan ve bağırsak hareketlerini düzenleyen besinler hemoroid belirtilerinin kısa sürede ortadan kalkmasına yardımcı olabilir. Özellikle sürekli olarak basur sorunu yaşayan kişilerin öğünlerde mutlaka posalı besinlere yer vermesi gerekmektedir. Basura iyi gelen yiyecekler;

• Yulaf, kuru kayısı, siyah üzüm, kuruyemiş vb. lif ve posa yönünden zengin besinler
  • Sebze ve meyveler
  • Yoğurt ve kefir gibi probiyotik deposu gıdalardır.

En önemlisi ise bol bol su tüketmektir. Su, sindirimin düzenlenmesine ve dışkının yumuşamasına yardımcı olarak basur sorununu büyük oranda azaltır.

Ankara Hemoroid (Basur) Tedavisi Fiyatları

Hemoroidin derecesi ilerlediğinde, özellikle iç basurda, cerrahi işlem söz konusu olabilir. Beslenme alışkanlıkları ve düzenli egzersizin yanında tedavi sürecini hızlandıran ilaç ve merhemlerin kullanılması gerekebilir. Bunun için mutlaka alanında uzman bir doktorun değerlendirmesi ve yönlendirmesi dikkate alınmalıdır.