Proktolojik Muayene

Proktoloji; sindirim sisteminin son bölümü olan kalın bağırsak, rektum ve anal bölgedeki hastalıklar üzerine uzmanlık alanıdır. Proktolojik muayene ise “makat muayenesi” olarak da bilinen, proktolojik hastalıkların tanı aşamasındaki ilk adımdır. Anal fistül/fissür, hemoroid ve makat çatlağı gibi anüs bölgesindeki birçok rahatsızlığın tanısı proktolojik muayene ile konulabilir. Ağrı, şişlikler, makatta kanama ve dışkılama zorluğu proktoloji alanına giren birçok hastalığın ortak semptomlarıdır. Ankara proktolojik muayene sayesinde sindirim sistemi ve makat ile ilgili hastalıklara kesin tanı konulabilir.

Proktolojik muayene; proktoloji ve genel cerrahi alanında uzman doktorlar tarafından yapılır. Proktoloji uzmanı Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçerek, muayene ve tedavi süreçleri hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.

Proktolojik Muayene Nedir?

Proktolojik muayene Ankara; halk arasında “makat muayenesi” olarak da bilinmektedir. Kişinin yan veya sırt üstü pozisyonda yattığı bu muayene esnasında makat bölgesi, çevre dokular ve rektum bölgesi detaylı olarak incelenir. Muayene sırasında hem el hem de muayeneye özel aparatlar kullanılabilir.

Makat Muayenesi (Proktolojik Muayene) Nasıl Yapılır?

Makat muayenesi;

• Sol yan duruş (sims pozisyonu)
  • Sırtüstü, bacakların havada olduğu duruş (litotomi pozisyonu)
  • Secde duruşu veya yüzü koyun duruşta yapılabilir.

Proktolojik muayene, sıklıkla sol yan duruş ya da “jinekolojik pozisyon” da dediğimiz sırtüstü ve bacakların havada olduğu pozda yapılır. Yüz üstü pozisyonda yapılan muayene;

• Göz tansiyonu olanlarda
  • Retina yırtığı olanlarda
  • Aritmi (kalp ritim bozukluğu) olanlarda ve gebeliğin ileri dönemlerindeki hastalarda tercih edilmez.

Proktolojik muayene sırasında makat bölgesi dikkatlice incelenir. İnceleme sonrasında kayganlaştırıcı jel ya da vazelin yardımı ile makat bölgesi parmakla muayene edilir. Parmak ile makat muayenesinde kitle ya da hassasiyete neden olan diğer lezyonların varlığı araştırılır.

Anoskop Nedir?

Anoskop; makat kanalının incelenmesi için özel olarak üretilen bir alettir. Anoskop ile yapılan proktolojik muayeneye ise “anoskopi” adı verilir. Anoskop, hem metal hem de plastik materyalden üretilebilir. Metal anoskoplar, sert yapıda olduğu için daha uzun süre kullanılabilirler. Bu nedenle birçok sağlık kuruluşu ve klinikte metal anoskoplar tercih edilmektedir. Plastik anoskoplar ise genellikle tek kullanımlıktır. Kullanım açısından daha konforlu olduğu ve hastaya özel muayene sağladığı için plastik anoskopların da farklı avantajları vardır diyebiliriz.

Proktolojik Muayene ile Hangi Hastalıkların Tanısı Konulur?

Proktolojik muayene, makat bölgesindeki birçok rahatsızlığın tanısını koymamızda oldukça etkili bir muayene türüdür. Proktolojik muayene ile;

• Hemoroid
  • Makatta kanama
  • Makat darlığı
  • Makat çatlağı
  • Makat siğilleri
  • Makat fistülü ve fissürü
  • Anal apse
  • Anal akıntı
  • Rektosel (Bağırsak fıtığı)
  • Makat sarkması
  • Pilonidal sinüs (Kıl dönmesi)
  • Makat ve rektum kanseri tanısı konulabilir.

Proktolojik Muayene Ne Zaman Gereklidir?

Peki proktolojik muayene hangi durumlarda gereklidir?

Proktolojik hastalıkların en önemli belirtilerinden biri dışkılama güçlüğüdür. Dışkılama düzenindeki ya da yapısındaki değişimler, hastalar tarafından kolayca fark edilebilir. Ancak birçok hastamız, çekindiği için proktolojik muayeneye gelmeyi ihmal etmektedir. Aşağıdaki durumlarda mutlaka makat muayenesi için doktora başvurmak gerekir:

• Uzun süreli ve nedeni tahmin edilemeyen kabızlık
  • Sürekli olarak dışkılama güçlüğü
  • Dışkının incelmesi
  • Dışkıda kan
  • Dışkılama alışkanlıklarının düzensiz olması
  • Makattan kan gelmesi
  • Anüs bölgesinde şişlik
  • Makat ağrısı
  • Anal akıntı
  • İdrardan dışkı gelmesi
  • Dışkı tutamama
  • Makatta yanma ve acı hissi

Ankara Proktolojik Muayene

Proktolojik muayene, sindirim sistemi ve makat bölgesindeki hastalıkların teşhisi için ilk adımdır. Gerekli durumlarda rektoskopi ve kolonoskopi gibi diğer görüntüleme yöntemlerine başvurulabilir ve detaylı inceleme yapılabilir. Proktolojik muayenede risk faktörlerini değerlendirmek ve hasta öyküsüne göre doğru yönlendirmeyi yapmak çok önemlidir. Bu nedenle proktolojik muayene yapan doktorun mutlaka alanında uzman ve deneyimli bir hekim olmasına dikkat edilmelidir.

Ankara’da proktolojik muayene ve tetkikler hakkında merak ettikleriniz içni Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.