Biofeedback Uygulaması

Biofeedback; gaz ve dışkı tutamama, dışkılama sorunları ve kabızlık gibi sorunların tedavisinde kullanılan, modern ve yenilikçi bir tedavi yöntemidir. Tedavinin amacı; bağırsağın davranışlarını yeniden düzenleyerek, fonksiyon bozukluğuna bağlı oluşan rahatsızlıkları engellemektir. Özellikle akut dönemdeki hastalarda, tek başına bile etkili sonuçlar veren bir işlemdir. Ancak gerekli durumlarda, cerrahi tedaviye ek bir uygulama olarak da kullanılabilir. Biofeedvak sayesinde bağırsak, yanlış ıkınma davranışı yerine doğru zamanda, doğru şekilde ıkınabilecek şekilde eğitilir. Biofeedback ve uygulanışı hakkında yazımızın devamında bilgi bulabilirsiniz. Ankara biofeedback ve fiyatları hakkında bilgi almak için ise Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.

Biofeedback Nedir?

Bağırsak fonksiyonları üzerinde denetim sağlayamayan hastalarda, dışkılama işlevini kontrol edebilmek için uygulanan tedaviye biofeedback denir. Tedavi sürecinde, makat kaslarının güçlendirilmesi için yapılabilecek egzersizlere odaklanılır. Aynı zamanda, biofeedback uygulaması ile yanlış öğrenilmiş ıkınma hareketlerinin değiştirilmesi, bağırsak fonksiyonlarının normale döndürülmesi amaçlanır. Pelvik taban kaslarını çalıştıracak ve güçlendirecek egzersizler, dışkılama ve işeme işlevi üzerinde denetim sağlanmasına yardımcı olur.

Biofeedback Hangi Durumlarda Uygulanır?

Pelvik taban kasları, leğen kemiğinin altında bulunan, vücutta işeme ve dışkılama işlevleri üzerinde önemli görevleri olan kaslardır. Pelvik taban kasları, yaş, kabızlık, fazla kilo gibi faktörlere bağlı olarak gücünü kaybedebilir. Bu kaslardaki deformasyonlar ve işlev kayıpları, dışkılama düzeni ile ilgili sorunların da ortaya çıkmasına neden olabilir. Pelvik taban kaslarının deforme olması;

• Fekal inkontinans (dışkı kaçırma),
  • Gaz inkontinansı (gaz kaçırma),
  • Kabızlık, dışkı veya gaz çıkarmada güçlük,
  • Ani sıkışma hissi,
  • İdrara çıkmada artış,
  • Üriner inkontinans (idrar kaçırma),
  • İdrar yapmada güçlük gibi semptomlarla kendini gösterebilir.

Bu şikâyetlerin tedavisinde pelvik kasları güçlendirmek ve kasılma/gevşeme hareketleri üzerinde tekrardan denetim sağlamak için biofeedback uygulamasına başvurulur.

Dışkılama Güçlüğü Nedir?

Dışkılama güçlüğü; dışkılama sürecinde pelvik taban kaslarının gevşememesi durumudur. Dışkılama güçlüğü yaşayan hastalarda, ıkınarak dışkılama ve tam boşaltım hissi sağlayamama gibi belirtiler görülür.

Dışkılama güçlüğü;

• Çocukluk dönemindeki dışkılama eğitiminde yapılan yanlışlar
  • Ev dışındaki ortamlarda, tuvalete çıkma konusunda yaşanan rahatsızlık hissi gibi nedenlere dayanabilir.

Kişiler, bu ve benzer nedenlerden yanlış bir dışkılama mekanizması geliştirirler. Gelişen yanlış dışkılama mekanizması da, dışkılama güçlüğü problemine neden olur. Dışkılama güçlüğü yaşayan hastalarda, biofeedback uygulaması, doğru bir dışkılama mekanizması inşa edebilmek adına, etkili bir yöntemdir.

Üriner İnkontinans Nedir?

Uluslararası Kontinans Derneği’ne göre üriner inkontinans;“Kişilerde sosyal, hijyenik ve psikolojik problemlere sebep olabilen, istemsiz idrar kaçırma durumu”dur. Üriner inkontinans, halk arasında idrar kaçırma olarak da bilinir. Kadınlarda, erkeklere oranla 2-3 kat daha fazla karşılaşılabilen bir rahatsızlıktır. Görülme sıklığı, yaşa bağlı olarak artar. Pelvik taban kaslarındaki fonksiyon bozukluklarından kaynaklanabileceği gibi;

• İlerleyen yaş,
  • Fazla kilo,
  • Zorlu veya çok sayıda doğum,
  • Üriner sistem enfeksiyonları,
  • Sinir sistemi problemleri gibi nedenlerle de ortaya çıkabilmektedir.

İdrar kaçırma tedavisinde, pelvik kasları güçlendirici egzersizlerin önemi büyüktür. Biofeedback uygulaması ile pelvik kasların doğru kullanımı ve güçlendirilmesi sağlanarak; üriner inkontinans tedavisi gerçekleştirilir.

Biofeedback Nasıl Uygulanır?

Biofeedback uygulaması, bir ayakta tedavi yöntemidir; cerrahi bir müdahale içermez. Uygulamaya başlamadan önce, hastaya lavman yapılarak rektum boşaltılır. Biofeedback uygulaması esnasında, herhangi bir ağrı veya acı hissedilmez. Bu nedenle, anesteziye gerek yoktur.

Biofeedback uygulaması esnasında hasta, yalancı tuvalet şeklindeki sandalyede oturur. Biofeedback uygulamasına özel programların yüklendiği bilgisayarı görebileceği şekilde konumlandırılır. Kayganlaştırıcı jel yardımı ile anüsten girilerek, rektuma özel bir kateter yerleştirilir. Bu kateter yardımı ile bölgedeki kas ve sinirlerin doğru çalışıp çalışmadığına dair ölçüm yapılır. Hastadan makat kaslarını kasıp gevşetmesi istenir. Bu sayede, anal sfinkterin kasılıp gevşeme hareketleri incelenir. Normal değerler ile hastanın sonuçları karşılaştırılarak sorun tespit edilir. Biofeedback uygulamasında hastaya, makat bölgesindeki kasların doğru ve yanlış kullanımları, bilgisayardaki görsel ve işitsel aktivitelerle gösterilir. Doğru kasların kasılması, egzersizler yardımı ile güçlendirilmesi ve geliştirilmesi sağlanır.

Biofeedback uygulamasında bir seans, ortalama 30-45 dakika arasında sürer. Tedavi süreci, hastadan hastaya değişmekle birlikte, genellikle 4 – 8 hafta devam eder. Haftada üç seans uygulanabilir. Ancak, biofeedback tedavisinde, tedavi planı, seans sıklığı ve süresi hastanın durumuna bağlı olarak belirlenir.

Ankara Biofeedback Fiyatları

Biofeedback uygulaması, birden fazla hastalığın tedavisinde başvurulan bir yöntemdir. Tedavi süreci, hastada görülen semptomlara göre, hasta özelinde planlanır. Bu nedenle, biofeedback uygulaması fiyatları da değişiklik gösterebilir. Tedavi sürecinin uzunluğu, seans sayısı ve seans sıklığı, uzman hekim tarafından, hastaya özel olarak planlanır. Ankara biofeedback uygulaması fiyatları için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir; dilediğiniz zaman randevu alabilirsiniz.