Kıl Dönmesinde Fenol Uygulaması

Kıl dönmesi, cilt üzerinde bulunması gereken kılların, içe doğru uzayarak cilt altına yerleşmesidir. Enfeksiyon hastalıkları kapsamında değerlendirilen kıl dönmesi, hastada ağrı ve acı hissine neden olur. Kıl dönmesinde fenol uygulaması, “ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi” veya “mikro sinüsektomi” olarak da bilinir. Pilonidal sinüs olarak adlandırılan kıl dönmesinin tedavisinde başvurulan bir yöntemdir. Kıllardan temizlenen sinüs içine, kristalize fenol yerleştirilerek uygulanır. Yazımızın devamında, kıl dönmesinde fenol uygulaması hakkında detaylı bilgi bulabilirsiniz. Ankara kıl dönmesinde fenol uygulaması için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.

Kıl Dönmesi Nedir?

Tıp literatüründe pilonidal sinüs olarak bilinen kıl dönmesi, kılların cilt altına doğru büyümesi, cildin yüzeyine çıkamaması ile oluşur. Vücut, derinin altında kalan bu kıllara, reaksiyon gösterir. Yabancı bir cisim olarak algıladığı bu kılları keseyle kaplar ve ürettiği sıvılar ile eritmeye çalışır. Pilonidal sinüs olarak adlandırılan cilt altındaki bu kese, içerisinde kıl bulunan bir boşluktur. Sinüsün içerisi boş olabileceği gibi, sinüs içerisinde gelişen enfeksiyon sonucu, apse oluşumu de görülebilir. En sık olarak kuyruk sokumu bölgesinde rastlanmaktadır.

Kıl Dönmesi Neden Olur?

Pilonidal sinüse, oturarak çalışan, yapısal olarak daha kıllı olan, dar pantolon giyen, kilolu kişilerde daha sık rastlanır. Kıl dönmesinin, en yaygın görüldüğü demografik yapı, 15-40 yaş arası erkeklerdir. Pilonidal sinüsün oluşum nedenine dair iki farklı teori bulunmaktadır. Bunlardan ilki olan “Konjenital Teori”ye göre; kıl dönmesi, anne karnında temelleri atılan bir hastalıktır. Kıl dönmesinin, fetüs anne karnındayken, cilt altı dokularının eksik birleşmesi ile dermal kist kalıntısı olarak ortaya çıktığı düşünülür. İkinci teori ise “Edinsel Teori”dir. Buna göre, serbest durumdaki kılın, cilt altına geçmesi ile burada enfeksiyon ve apse geliştiği düşünülür. Gelişen apse, cilde açılarak pilonidal sinüsü oluşturur.

Pilonidal Sinüs Tedavisi Nasıl Yapılır?

Halk arasında kıl dönmesi olarak da bilinen pilonidal sinüsün tedavisinde, sinüs içerisinde apse gelişip gelişmediğine bakılır. Sinüs, enfekte olmadığı sürece ciddi bir şikayete yol açmaz. Enfeksiyon ve apse gelişiminde ise bölgede şişlik, kızarıklık, hassasiyet ve ağrı başlar. Enfekte olmuş apse, kendiliğinden sarı renkli, kötü kokulu bir akıntı ile boşalabilir. Kendiliğinden boşalmanın olmadığı durumlarda, lokal cerrahi müdahale ile apse boşaltılabilir. Ancak, apse boşaldıktan sonra, kıl dönmesi tedavisinin uygulanmaması hâlinde, apse atakları tekrarlayabilir.

Kıl dönmesi tedavisinde cerrahi ve ameliyatsız olmak üzere iki farklı yöntem karşımıza çıkar. Klasik cerrahi müdahalede,

• Kisti çıkartarak yarayı açık bırakma,
  • Lezyonu cerrahi yöntemle kapatma anlamına gelen primer kapatma,
  • Yakın bir bölgeden doku alınması ile gerçekleştirilen flep tekniği ile onarım gibi birden fazla yöntem kullanılabilir.

Ancak, uygulanan tüm bu cerrahi yöntemlerde, hastalığın sıklıkla tekrarladığı bilinmektedir. Ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi olarak da bilinen kristalize fenol uygulaması, hastalığın tekrarlama riskini azaltmaktadır.

Kıl Dönmesinde Fenol Uygulaması Nedir?

Kıl dönmesinde fenol uygulaması, cerrahi müdahaleye alternatif olarak geliştirilmiştir. Ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi olarak da bilinir. Yaranın temizlenmesi ve hızlı iyileşmesine katkı sağlayan bir yöntemdir. Bu nedenle, işlem bölgesinde hastalığın tekrarlama riskini azaltır.

Kıl Dönmesinde Fenol Uygulaması Nasıl Yapılır?

Kıl dönmesinde fenol uygulaması, proktoloji ünitelerinde, ameliyathaneye girilmesi gerekmeden gerçekleştirilir. Hasta, ameliyat şartlarına alınmaz ve işlem lokal anestezi altında uygulanır. Kıl dönmesinde fenol uygulaması, pilonidal sinüse, lezyon ağzından ince bir aletle girilerek yapılır. Sinüs üzerine ek kesi yapılmasına gerek yoktur. Pilonidal sinüs, kıllardan ve epitelize dokudan arındırılarak temizlenir. Sonrasında, lezyonun içi, iyileşmeyi hızlandırmak için, iri tuz kristallerine benzeyen, kristalize fenol ile doldurulur. Kristalize fenol, iyileşme sürecini hızlandırmakla birlikte; aynı zamanda, yaranın temizlenmesinde de etkili rol oynar.

Kıl Dönmesinde Kristalize Fenol Tedavisi Sonrası İyileşme Süreci

Kıl dönmesinde kristalize fenol uygulaması oldukça basit bir işlemdir. Uygulama ortalama 15-20 dakika içinde tamamlanır. Lokal anestezi altında gerçekleştirildiği için ağrı veya acı hissedilmez. Kristalize fenol uygulamasından hemen sonra hasta, taburcu edilir; hastanede kalmayı gerektiren bir uygulama değildir. Uygulamadan hemen sonra kişi, günlük aktivitelerine geri dönebilir. Kristalize fenol uygulaması sonrasında hastaya, işlemin ertesi günü banyo yapması tavsiye edilir.

Kristalize Fenol Tedavisi Sonrası Kıl Dönmesi Tekrarlar Mı?

Kıl dönmesinde kristalize fenol uygulamasında başarı oranı %80-90 civarındadır. Hastaların %5’inde, hastalığın tekrarladığı görülmektedir.

Ankara Kıl Dönmesinde Fenol Uygulaması Fiyatları

Kristalize fenol uygulaması fiyatları, klinikten kliniğe değişebilir. Ankara kıl dönmesinde fenol uygulaması fiyatları hakkında bilgi almak için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.