Konstipasyon (Kabızlık/Dışkılama Güçlüğü)

Konstipasyon; halk arasında “kabızlık” olarak da bilinen dışkılama güçlüğüdür. Kabızlık; tüm dünyada, her yaştan bireyin zaman zaman yaşayabileceği bir durumdur. Geçici olabileceği gibi kronik olarak da ortaya çıkabilir ve bağırsak sağlığını olumsuz etkileyebilir. Araştırmalara göre; tüm dünyada kronik kabızlık yaşayanların oranı yaklaşık %14’tür. Özellikle yaş ilerledikçe, bazı bağırsak hastalıklarına bağlı olarak da kabızlık riski artabilmektedir. Yazımızın devamında konstipasyon hakkındaki bilgileri bulabilirsiniz. Ankara’da kabızlık tedavisi ve kronik kabızlığın nedenleri hakkında detaylı bilgi almak için ise Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.

Konstipasyon (Kabızlık) Nedir?

Tıp dilinde konstipasyon olarak adlandırdığımız durum, halk arasında “kabızlık” olarak bilinmektedir. Konstipasyon anlam olarak dışkılama güçlüğünü ifade eder. Bugüne kadar yapılan tıbbî çalışmalarda kabızlık; dışkılama sayısı, sert dışı ve ıkınma ihtiyacı gibi farklı ölçütlere göre değerlendirilmiştir. 2000 yılında, Roma Çokuluslu Konsensüsünde belirlenen kriterlere göre ise (2006 yılında bu kriterler güncellenmiştir. Aşağıda belirtilenler güncel kriterlerdir.):

• Haftada 3 defadan az dışkılama
  • Dışkılamaların %25’i ve daha fazlasında ıkınma
  • Dışkılamaların %25’inde sert dışkılama
  • Dışkılamaların %25’inde bağırsağın tam boşalmaması hissi konstipasyon yani kabızlık belirtileri olarak kabul edilmektedir.

Kabızlık için Ne Zaman Doktora Gitmek Gerekir?

Kabızlık sorunu, çoğu kişinin zaman zaman yaşayabileceği bir problemdir. Birçok kişi, konstipasyonun nedenlerini tahmin edebilir ve yaşam biçimini düzene sokarak şikâyetleri kontrol altına alabilir. Ancak kabızlığın uzun süre devam etmesi, şiddetli karın ağrılarına yol açması ciddiye alınması gereken bir durumdur. Aşağıdaki şikâyetler söz konusu olduğunda, zaman kaybetmeden uzman bir doktora başvurmak gerekir:

• Bulantı ve kusma
  • Şiddetli karın ağrısı
  • Dışkıda incelme, dışkının yapısında değişmeler
  • Dışkılama sırasında kan görülmesi

Kabızlık Tanısı Nasıl Konulur?

Basit tedavi yöntemlerine rağmen kabızlık problemlerinin devam etmesi; bağırsak ve sindirim sistemindeki farklı rahatsızlıkların habercisi olabilir. Bu nedenle kabızlık tanısında gelişmiş görüntüleme yöntemlerinden de yardım alınabilir.

Kolonoskopi: Ucunda mikro kamera bulunan, “kolonoskop” isimli cihazla makat bölgesinden girilip, bağırsakların incelenmesidir. Kabızlık tanısında en sık kullanılan yöntemdir.

Baryumlu Enema: Rektum ve kolon bölgesine boyayıcı özelliği olan, özel bir madde verilmesi ve röntgen çekilmesi işlemidir. Özellikle bağırsaktaki kitle ve darlık problemlerinin teşhisinde önemlidir.

Bu yöntemlerin dışında “anorektal manometri” ve “defekografi” de tanı sürecinde kullanılabilir ve dışkılama sırasında makatın durumu net bir şekilde analiz edilebilir.

Ankara Konstipasyon Tedavisi

Konstipasyon tedavisinde öncelikle diyet, bol sıvı tüketimi ve düzenli egzersiz tavsiye edilmektedir. Tam tahıllı ekmekler, sebze ve meyvelerden oluşan öğünler, bol su tüketimi ile desteklenmelidir. Bağırsak hareketleri düzene girdiğinde, kabızlık şikâyeti de genelde kendiliğinden kaybolur. Bu süreçte destekleyici olması adına laksatif ilaçlardan da yardım alınabilir.

Ancak kabızlığın altında rektum ve kolon ile ilgili daha ciddi problemler yatıyorsa mutlaka bu rahatsızlıkların tedavi edilmesi gerekir. Bu noktada, proktoloji alanında uzman bir doktorun planlaması ve deneyimi sayesinde kabızlık şikâyetleri ortadan kaldırılabilir.

Ankara’da kabızlık tedavisi için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir; randevu alabilirsiniz.