Anal Fistül(Makatta Şişlik/Akıntı)

Anal fistül Ankara; iltihaba bağlı olarak makat bölgesinde oluşan, acılı ve akıntılı şişkinliklerdir. Anal apse oluşumu çoğunlukla anal fistüle de zemin hazırlar. Bu nedenle anal apse ve anal fistül birlikte ele alınması gereken rahatsızlıklardır. Anal apse tedavisinde ise günümüzde bilinen en etkili yöntem cerrahidir. Kişinin günlük yaşamına rahat bir şekilde devam edebilmesi için anal apsenin mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Özellikle yüzeysel olan anal fistüllerde belirtiler zaman zaman azalıyor gibi görünebilir. Ancak fistül kendiliğinden yok olmaz. Bu nedenle muhakkak uygun yöntemle tedavi edilmesi gerekir. Tedavi erken dönemde yapıldığında ise anal apse ve anal fistüllerin tekrarlama olasılığı da düşer. Yazımızın devamında anal apse ve anal fistüller hakkında daha fazla bilgiyi bulabilirsiniz. Ankara anal apse ve anal fistül tedavisi hakkında bilgi almak için ise Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilirsiniz.

Anal Apse Nedir?

Anal apse; makat bölgesindeki salgı bezlerinin, çeşitli nedenlerle iltihaplanması sonucu oluşan şişliklerdir. Makat bölgesinde, dışkılamayı kolaylaştırmakla görevli pek çok salgı bezi bulunur. Bakterilerin salgı bezi kanallarına ulaşması ya da bu kanalların tıkanması sonucu ise apse oluşur. Yoğun iltihap içeren ve büyüdükçe daha ağrılı hâle gelen apseler kişinin yürümesini ve oturmasını zorlaştırır. Bu nedenle basit bir sorun olarak düşünülmemeli, hafife alınmadan en doğru şekilde tedavi edilmelidir.

Anal Fistül Nedir?

Anal fistül; genellikle anal apse tedavisinden sonra, makat bölgesinde oluşan kanallara verilen isimdir. Vücuttaki iki bölgenin arasında, normalde olmaması gereken kanal ya da tünellerin oluşması durumu “fistül” olarak tanımlanır. Anal fistül ise makattaki birincil ağız ve ikincil ağız olarak adlandırdığımız bölgelerde oluşan kanallardır.

Anal fistül oluşumlarının neredeyse tamamında anal apse öyküsü bulunmaktadır. Bunun nedeni apsenin geliştiği salgı bezi ile salgının boşaldığı cilt arasında tünele benzer küçük kanalların oluşmasıdır.

Anal Apse ve Anal Fistül Kimlerde Görülür?

Anal apse ve anal fistül, erkeklerde kadınlara oranla 2 – 7 kat fazla görülür. 20 – 60 yaş arası herkes anal apse ve fistül için risk grubu olsa da ortalama 40 yaş civarında sık görülen rahatsızlıklardır.

Anal Fistül Çeşitleri Nelerdir?

1976 yılında, Parks tarafından yapılan araştırmalar sonucunda makat fistülleri çeşitli gruplara ayrılmıştır. Bu gruplara yakından bakacak olursak;

• İnter-Sfinkterik Fistüller: Makat fistüllerinin en sık karşılaşılan türüdür. Tüm vakaların yaklaşık %45’ini oluştururlar. Makat kanalı içerisindeki çizgiden başlayıp makat cildinin başladığı bölgeye uzanırlar. İç makat kasları ve dış makat kasları arasında bulunurlar.
  • Trans-Sfinkterik Fistüller: İkinci en sık görülen makat fistülü çeşididir. Dış makat kasının etrafından dolaşarak iskio-rektal çukura ve makat derisine dek uzanırlar.
  • Supra-Sfinkterik Fistüller: Makat fistüllerinin yaklaşık %20’si bu gruba girer. “Anal kripta” adını verdiğimiz kıl ve ter bezlerinden başlayarak makat kaslarının tamamını kapsar ve iskio-rektal çukura açılırlar.

Goodsall Kuralı Nedir?

Makat fistülü konusunda çalışmalar yapan Goodsall, makat fistüllerinin bulunduğu bölgeleri inceleyerek bu kuralı ortaya koymuştur. Goodsall kuralına göre; makat fistülleri dış ağızdan makatı yatay şekilde keserek makat içerisindeki “dentate line”a uzanırlar. Bu şekilde at nalına benzer komplike makat fistülü yapılarını oluştururlar.

Anal Apse ve Anal Fistül Belirtileri Nelerdir?

En yaygın görülen anal apse belirtileri;

• Makat bölgesinde ağrı ve şişlik
  • Makat etrafındaki bölgede kızarıklık ve hassasiyet

Anal apse, içi iltihap dolu şişlikler olduğu için ateşin yükselmesine de neden olabilir. Apsenin derecesine göre iltihaplı ve kötü kokulu akıntıya da rastlanabilir.

Anal fistül de anal apse gibi makat bölgesinde irritasyon ve ağrı ile kendini gösterir. Makat çevresinde ağrı, dışkılama sırasında kanama, oturur pozisyonda artan, zonklama şeklindeki acı anal fistülün yaygın belirtileridir.

Anal Apse ve Anal Fistül Tanısı Nasıl Konur?

Anal apse ve anal fistül belirtileri çoğu zaman bartholin bezi apsesi, yağ kistleri, kıl dönmesi, makat kaşıntısı ve Crohn hastalığı şüphesi oluşturabilir. Bu nedenle kesin tanı için mutlaka uzman bir doktorun değerlendirmesi gerekir.

Anal apse ve anal fistül tanısında en sık kullanılan yöntem proktolojik muayenedir. Ancak tedavi sürecinde doğru adımları atabilmek ve diğer hastalıklara dair şüpheleri ortadan kaldırmak için ek tetkiklerden de faydalanılabilir. Manyetik rezonans görüntüleme (MRG), endorektal ultrasonografi, fistülografi ve endoskopi bu amaçla yapılan diğer tetkiklerdir.

Ankara Anal Apse/Anal Fistül Tedavisi

Anal apse ve anal fistül kendiliğinden geçen rahatsızlıklar değildir. Tedavi sürecinde apse içerisindeki iltihabın doğru yöntemle boşaltılması ve fistülün cerrahi tekniklerle yok edilmesi şarttır. Bu nedenle anal apse ve anal fistül tedavisi, proktoloji alanında uzman hekimler tarafından, doğru haritalama yöntemleri ile yapılmalıdır. Bu konuda daha detaylı bilgi almak için Doç. Dr. Alp Yıldız ile iletişime geçebilir; dilediğiniz zaman randevu alabilirsiniz.