Bağırsak Fıtığı (Rektosel)

Bağırsak fıtığı Ankara yani rektosel; bağırsağın son bölümünün (rektum) vajina içinde fıtıklaşmasıdır. Bağırsak fıtığı; genellikle doğum yapmış kadınlarda görülen bir rahatsızlıktır. Nadir de olsa erkeklerde de ortaya çıkabilir. Ancak çoğunlukla kadınlara özgü bir rahatsızlık olarak kabul edilir. Rektoselin ortaya çıkmasındaki en önemli faktör; rektum duvarının incelmesi ve vajinaya doğru balonlaşarak fıtık yapısını oluşturmasıdır. Bağırsak fıtığı hem vajinaya ait belirtilerle hem de dışkılama sorunları ile kendini gösterir. Özellikle dışkılamada zorluk ve aşırı ıkınma ile karakterize olan bir rahatsızlıktır. Bu nedenle tanı sürecinde vajinanın ve rektum bölgesinin detaylı olarak incelenmesi gerekir. Ankara bağırsak fıtığı tedavisi hakkında daha detaylı bilgiyi yazımızın devamında bulabilirsiniz. Ankara’da rektosel (bağırsak fıtığı) tedavisi hakkında merak ettiklerini için ise Doç. Dr. Alp Yıldız’dan randevu alabilirsiniz.

Rektosel (Bağırsak Fıtığı) Nedir?

Halk arasında “bağırsak fıtığı” olarak bilinen rahatsızlığı tıp dilinde “rektosel” olarak adlandırıyoruz. Rektosel, sıklıkla menopoz sonrası dönemde ortaya çıkan bir hastalıktır. Bağırsağın son kısmı ile kadın üreme organı olan vajina arasındaki destek yapılarının zayıflaması sonucu ortaya çıkar. Rektum, vajina içerisine doğru kayarak fıtıklaşır. Tedavi edilmediğinde ise hemoroid ve makat çatlağı başta olmak üzere başka sorunlara da zemin hazırlayabilir. Bu nedenle doğum yapan kadınların yaşadığı dışkılama sorunlarını basite almadan, en kısa zamanda bir proktoloji uzmanına başvurması en doğru karar olacaktır.

Bağırsak Fıtığı Neden Olur?

Bağırsak fıtığına yol açan temel neden; makat ve vajina arasında bariyer görevi gören duvarın incelmesidir. Bu duvara “rektovajinal septum” adı verilir. Rektovajinal septum, doğum ya da yapısal nedenlerle, zaman içerisinde zayıflar. Hem doğum sayısı hem de doğum sırasındaki bazı uygulamalar bu deformasyona neden olabilir.

• Normal doğum
  • Birden fazla doğum yapma
  • Doğum esnasında yaralanma
  • Doğum esnasında forseps kullanılmış olması
  • Perine bölgesindeki yırtıklar
  • Doğumda çocuğun başının çıkarılabilmesi için yapılan kesiler (epizyotomi)
  • Rahmin alınması
  • Kabızlık ve aşırı ıkınma bağırsak fıtığının başlıca nedenleridir.

Normal doğum, rektosel oluşumu için önemli bir etken kabul edilse de hiç doğum yapmamış ya da sezaryen ile doğum yapan kadınlarda da bağırsak fıtığı görülebilmektedir.

Bağırsak Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

Bağırsak fıtığının belirtilerini hem vajinal hem de makat bölgesine ait belirtiler olarak iki grupta inceleyebiliriz:

Rektoselin vajinaya etki eden belirtileri;

• Vajinada dolgunluk hissi
  • Cinsel ilişkide ağrı
  • Bel ağrısı ve vajinal kanamadır.

Rektoselin makat bölgesi ile ilgili belirtileri ise;

• Dışkılama güçlüğü (Bağırsak fıtığının en önemli belirtisidir.)
  • Aşırı ıkınma ihtiyacı
  • Makat bölgesinde ağrı ve dolgunluk hissi
  • Dışkılamaya parmak ile yardım edilmesi
  • Gaz ve dışkı kaçırmadır.

Rektosel Tanısı Nasıl Konulur?

Bağırsak fıtığında kesin ve doğru tanı için vajina ve makat bölgesinin özel tetkiklerle incelenmesi gerekir. Rektosel, çoğu zaman vajina ya da makat bölgesinden, parmakla yapılan muayeneyle bile fark edilebilir. Rektovajinal duvardaki incelme, uzman bir hekim tarafından kolayca anlaşılabilir.

Rektosel tanısında MR ve geleneksel defekografi gibi görüntüleme yöntemleri de önemli role sahiptir. Bu görüntüleme yöntemleri sayesinde bağırsağın tüm fonksiyonları kontrol edilebilir. Defekografi, ıkınma sırasında makatın durumunu ortaya koyarak, rektoselin varlığını anlamamıza yardımcı olur. Mukozal rektal prolapsus, anismus, mesane sarkması, enterosel vb. birçok hastalık MR defekografi ile teşhis edilebilir.

Rektosel Tedavisi Nasıl Yapılır?

Bağırsak fıtığı tedavisinde, cerrahi müdahale son başvurulan yöntemdir.

Eğer rektosel 3 cm’den büyükse, yani büyük rektosel sınıfına giriyorsa, cerrahi tercih edilebilir. Bunun dışındaki rektosellerin tedavisinde ise beslenme ve tuvalet alışkanlıklarının düzenlenmesi temel prensiptir. Öğün atlamadan, düzenli beslenmek, öğünlerde bol posalı sebzelere yer vermek kazanılması gereken temel beslenme alışkanlıklarıdır. Tuvalette uzun süre oturmamak, gereksiz yere ıkınmamak ve tuvalet alışkanlıklarının düzenlenmesine yardımcı olur.

Aynı zamanda pelvik kaslarını çalıştıran Kegel egzersizlerinin (makat kaslarının sıkılıp gevşetilmesi) de tedavi sürecine katkı sağladığı bilinmektedir.

Ankara Rektosel (Bağırsak Fıtığı) Tedavisi

Günümüzün teknolojisi sayesinde cerrahi ile Ankara bağırsak fıtığı tedavisi de oldukça kolay hâle gelmiştir. Laparoskopik/robotik cerrahi ile yapılan rektosel ameliyatlarında büyük oranda anatomik iyileşme sağlanmaktadır.

Bağırsak fıtığı tedavi edilmediğinde, başta hemoroid ve makat çatlağı olmak üzere, farklı rahatsızlıkları da beraberinde getirir. Bu nedenle rektosel şüphesi olan kişilerin vakit kaybetmeden proktoloji alanında uzman bir doktora başvurması gerekmektedir. Ankara’da proktolojik hastalıkların tanı ve tedavisi hakkında Doç. Dr. Alp Yıldız’a danışabilir; randevu alabilirsiniz.